آموزش تلفظ در زبان انگلیسی

  1401-06-10
  آموزش زبان انگلیسی

اغلب تلفظ و نحوه ادا کردن کلمات یکی از مهمترین مراحل یادگیری زبان های مختلف مخصوصا زبان انگلیسی است. آوا شناسی در آموزش تلفظ زبان انگلیسی تاحد زیادی به شما کمک می کند. این کار موجب می شود تا دیگران بهتر و راحت تر بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. به خاطر داشته باشید یادگیری و آموزش تلفظ زبان انگلیسی به معنای کسب اطلاعات مشخصی در این زمینه نیست بلکه یک نوع هنر یا فن بیان به حساب می آید که از راه شناخت قواعد کلام و آهنگ کلمات میسر می شود. همچنین یکی از عوامل افزایش اعتماد به نفس در هنرجویان نیز به حساب می آید. دانشمندان عقیده دارند که یادگیری صحیح تلفظ کلمات انگلیسی و همچنین داشتن لهجه کاملا طبیعی است و پس از سن سیزده سالگی غیر ممکن است. ما سعی می کنیم در این بخش به مطالب  مرتبط با تلفظ حروف بپردازیم. قطعا رعایت همه این نکات برای شما الزامی نیست اما یادگیری آن به درک بهتر زبان و تسلط بیشتر شما کمک زیادی می کند.

آموزش تلفظ در زبان انگلیسی

همچنین بخوانید: افزایش اعتماد به نفس با راهکارهای جدید


 فهرست مطالب این مقاله:

- اهمیت تلفظ در آموزش زبان انگلیسی

- چند گام برای تقویت تلفظ در آموزش زبان انگلیسی

تلفظ های مختلف انگلیسی را یاد بگیرید

ضبط کردن صدای خود در هنگام صحبت کردن

با تلفظ های بریتیش و امریکن (یا آمریکایی) آشنا شوید

یکی از لهجه های بریتیش و امریکن (یا آمریکایی) را انتخاب کنید

گوش کردن به مطالب مختلف انگلیسی

به حرکات دهان و لب ها دقت کنید

تلفظ لغات جدید را یادداشت کنید

هنگام تولید صدا به حرکت لب ها، زبان و دهان دقت داشته باشید

قوانین تلفظ در زبان انگلیسی

توجه به stress کلمات هنگام تلفظ کلمات

با صدای بلند کتاب بخوانید

در هنگام صحبت کردن از خودتان فیلمبرداری کنید

برای بهبود تلفظ کلمات انگلیسی فیلم ببینید و موسیقی گوش کنید

آواز بخوانید

تند حرف زدن ممنوع

- تفاوت های حروف صدادار و بی صدا

- راه های کلی چگونگی صحبت با تلفظ صحیح در زبان انگلیسی

 

..:: اهمیت تلفظ در آموزش زبان انگلیسی

تلفظ، هنر ساختن واژه ها به صورت صوتی می باشد. همانطور که در هنگام نوشتن، هر فرد دست خط خودش را دارد، در تلفظ نیز هر فرد نحوه گفتار خاص خودش را دارد. در نوشتن اگر شما بیش از حد بد خط بنویسید امکان خواندن دست خط شما برای دیگران سخت خواهد بود. پس سعی می کنید قواعد نوشتن را به نحوی رعایت کنید که نوشته های شما برای همه قابل خواندن و درک باشد. همین موضوع در قواعد تلفظ هم صدق می کند. شما باید قواعد تلفظ را آنقدر خوب رعایت کنید که دیگران بتوانند واژه ها را درک کنند.

 

..:: چند گام برای تقویت تلفظ در آموزش زبان انگلیسی

- تلفظ ها مختلف انگلیسی را یاد بگیرید

حتما می دانید که هر حرف در الفبای انگلیسی چطور تلفظ می شود. این کار به املای شما کمک زیادی می کند. اما در هنگام صحبت کردن، یک حرف ممکن است به شکل های متفاوتی تلفظ شود.

برای مثال، حرف a در کلمه  cat با  a در کلمه  day متفاوت است.

حروفی هم وجود دارند که در جاهای خاصی در یک کلمه تلفظ می شوند و در جای دیگر تلفظ نمی شوند.

مثلا حرف  r در ابتدای کلمه ای مثل  red تلفظ می شود اما اگر آخر کلمه باشد مثل کلمه  water تلفظ نمی شود.

پس آماده تغییر تلفظ حروف با توجه به کلمه باشید

 

- ضبط کردن صدای خود موقع صحبت کردن

ضبط کردن صدا و گوش کردن به آن، یکی از بهترین کارهایی است که برای پیدا کردن اشتباهات خود و تصحیح آنها می‌توانید انجام دهید. در صورت لزوم می‌توانید از معلم خود هم بخواهید که این اشتباهات را تصحیح کرده و شما را بیشتر راهنمایی کند.

 

- با تلفظ های بریتیش و امریکن (یا آمریکایی) آشنا شوید

نحوه تلفظ کلمات انگلیسی در کشورهای مختلف با هم فرق می کند. از آمریکا گرفته تا بریتانیا، استرالیا و کشورهایی که انگلیسی زبان دومشان است، بین لهجه ها و تلفظ ها تفاوت هایی وجود دارد. بهترین کار این است که به پادکست هایی مختلف با لهجه های مختلف گوش دهید تا به شنیدن این تفاوت ها عادت کنید که چطور موقع صحبت کردن کلمات را به درستی تلفظ کنید.

 

- یکی از لهجه های بریتیش و امریکن (یا آمریکایی) را انتخاب کنید

این موضوع بستگی به این هم دارد که به چه کشوری می‌خواهید مهاجرت کنید یا با مردم چه کشوری سر و کار دارید. این انتخاب، روی دایره واژگان شما هم تاثیر مستقیم دارد.
برای نمونه، به دو مورد تفاوت بین انگلیسی امریکن و بریتیش اشاره می‌کنیم:
انگلیسی ها معمولا دوست دارند صدای /t/ را به صورت واضح تلفظ کنند، در حالی که آمریکایی ها این صدا را بیشتر به شکل ‘د’ تلفظ می کنند.
انگلیسی ها معمولا صدای /r/ را که به دنبال یک واج صدادار بیاید معمولا تلفظ نمی‌کنند و به جای آن، واج صدادار را کشیده تر ادا می‌کنند. اما آمریکایی ها صدای /r/ را تلفظ می‌کنند.

 

- گوش کردن به مطالب مختلف انگلیسی

پیش از آنکه صحبت کردن را یاد بگیرید، بهتر است شنونده خوبی باشید! دقت کردن و تشخیص کلمات متفاوت از یکدیگر، اولین قدم در تلفظ صحیح کلمات است. هرچقدر در شنیدن و تشخیص واژه ها بهتر شوید، درک تفاوت های معنایی و تلفظ صحیح انگلیسی آنها هم برای شما آسان تر خواهد بود.
یکی از بهترین راه‌های این کار، گوش دادن به مکالمه های داخل فیلم ها، موزیک های انگلیسی زبان و پادکست ها است. قبلا درباره تقویت مهارت شنیداری صحبت کرده‌ایم، پس این بخش را دیگر ادامه نخواهیم داد.

همچنین بخوانید: آموزش زبان انگلیسی با موسیقی

همچنین بخوانید: آموزش زبان انگلیسی همراه با فیلم
 

- به حرکات دهان و لب ها دقت کنید

وقتی در حال گفتن چیزی هستید، لب ها و دهان خود را تکان می‌دهید. این چگونگی حرکت دهان و لب های شماست که روی تلفظ های شما تاثیر می‌گذارد.
اولین گام در تصحیح حرکات دهان، دقت کردن و توجه به آنها است. برای این کار، می‌توانید هنگام صحبت یک آینه جلوی خود گرفته و به دقت به دهان خود نگاه کنید.
هنگام تماشا کردن فیلم، به دهان بازیگران با دقت بیشتری نگاه کنید.

 

- تلفظ لغات جدید را یادداشت کنید

اگر کلمات جدیدی که یاد گرفته اید را یادداشت می کنید، حتما تلفظ آنها را نیز بنویسید. یکی از بهترین راهها استفاده از آواشناسی کلمات است. فونتیک یا همان آواشناسی مجموعه ای از نمادها است که همه صداهای مختلف استفاده شده در زبان انگلیسی را نشان می دهد.

 

- هنگام تولید صدا به حرکت لب ها، زبان و دهان دقت داشته باشید

برای تولید صدا‌های جدید اول حرکت و جاگیری زبان و دهان را بشناسید.
مثلا، برای تولید صدای  th، نوک زبان را بین دندان‌های جلو قرار دهید طوری که نوک زبان از میان دندان‌ها بگذرد و سپس بدمید. این کار را جلوی آینه تمرین کنید و به حرکت دهان خود دقت کنید و اینکه هنگام صحبت کردن از دهان خود فیلم بگیرید و فیلم گرفته شده را بررسی نمایید.

 

- قوانین تلفظ در زبان انگلیسی

اولین نکته مهمی که باید بدانید تفاوت بین مصوت ها (vowels) و صامت ها (consonants) در زبان انگلیسی است. وقتی شما یک صامت یا consonant را در زبان انگلیسی تلفظ می کنید، جریان هوا به طور موقت متوقف می شود؛ یعنی زبان، لب ها یا تارهای صوتی شما به سرعت صدا را مسدود می کنند. اما وقتی یک مصوت یا vowel را تلفظ می کنید دهان شما باز می ماند و تا زمانی که صحبت کردن را به پایان نرسانید جریان هوا متوقف نمی شود.
صامت ها و مصوت ها در زبان انگلیسی عبارتند از:

Vowels مصوت ها  a, e, i, o, u, *y, *w
Consonants  صامت ها b, c, d, f, g, h, j, k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, *w, x, *y, z

 

* نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که w و y بسته به ترکیب حروف در کلمات می توانند به عنوان صامت یا مصوت عمل کنند. به عنوان مثال در کلمه “day” از شکل مصوت y استفاده می شود اما در کلمه “yell”، y نقش صامت دارد. به همین شکل، w  در کلمه” owe” مصوت است اما در کلمه” work” صامت به حساب می آید.
وقتی نام و اصوات اصلی حروف انگلیسی را یاد گرفتید می توانید آنها را کنار هم بگذارید تا کلمات انگلیسی را بسازید. به عنوان مثال، حروف p ، e و t با هم جمع می شوند و کلمه “pet” به معنای حیوان خانگی را می سازند.
انگلیسی هم مثل اکثر زبان ها همیشه از یک سری قوانین خاص پیروی نمی کند. برای هر کدام از قوانین تلفظ ذکر شده در بالا حداقل یک استثنا وجود دارد. به عنوان مثال، با اینکه استرس در بسیاری از کلمات سه هجایی مختوم به or روی هجای اول قرار می گیرد، استثنائاتی مثل کلمات behavior (be-HAV-ior) (رفتار) و receptor (re-CEPT-or) (گیرنده) هم وجود دارد.
هچنین اگر چه استرس در اکثر کلمات دو هجایی روی هجای اول قرار دارد، ولی در بعضی کلمات مثل today (to-DAY) (امروز) و request (re-QUEST) (درخواست) این قانون اجرا نمی شود. بنابراین همانطور که یادگیری قوانین تلفظ انگلیسی بسیار مهم است، شما باید استثنائات را هم بلد باشید.

 

- توجه به stress  کلمات هنگام تلفظ کلمات

وقتی یک کلمه تک هجایی را تلفظ می کنید، فقط یک هجا برای تکیه روی آن دارید و یا استرس و تکیه روی هجابه هجایی در کلمه اشاره می کند که بیشتر از بقیه روی آن تاکید و تکیه می شود. یعنی  در کلمات چند هجایی، یک هجا کمی بلندتر و طولانی تر از بقیه ادا می شود.
اگر استرس روی کلمات را به خوبی رعایت نکنید صحبت کردن شما شبیه ربات به نظر می رسد!
 

- با صدای بلند کتاب بخوانید

هنگامی که روخوانی می‌کنید، به طور ناخواسته با سرعت یکنواخت پیش می‌روید. اگر به مشکلی برخورد کنید، مثلا لغت سخت یا اگر جمله‌ای طولانی باشد این سرعت دچار تغییر می‌شود. اگر با صدای بلند روخوانی کنید، به خوبی می‌توانید متوجه این تغییر سرعت بشوید. این تکنیک به شما کمک می‌کند که نه تنها با سرعت یکسان و قابل فهم صحبت کنید بلکه باعث می‌شود مکث‌ها و استرس‌های کلمات را به درستی و با دقت بیان کنید.

 

- در هنگام صحبت کردن از خودتان فیلمبرداری کنید

بهترین کار، فیلمبرداری از خودتان است. امروزه این کار را به آسانی با دوربین های موبایل می توانید انجام دهید.
فایده این کار این است که نه تنها صدای شما شنیده شده بلکه می‌توانید به تصویر و طرز حرکت لب های خود نگاه کنید و اگر اشکالی داشتید بتوانید آن را برطرف کنید.
 

- برای بهبود تلفظ کلمات انگلیسی فیلم ببینید و موسیقی گوش کنید

یکی از مشکلات یادگیری زبان انگلیسی در کشور غیر انگلیسی زبان، عدم ارتباط با سخنگویان است. این کار باعث می‌شود که زبان آموزان نتوانند انگلیسی طبیعی و واقعی را در مکالمات روزمره بشنوند و تلفظ کلمات انگلیسی بطور صحیح  را یاد بگیرند. برای جبران این مسئله، لازم است تا حد ممکن خود را در مجاورت زبان انگلیسی واقعی قرار دهند. فیلم، سریال، پادکست انگلیسی و سایر برنامه‌ها که در آنها از زبان انگلیسی  واقعی استفاده می‌شود برای جبران آن ضروری هستند.

 

- آواز بخوانید

کلمات اشعار مشهور انگلیسی را بیاموزید و با آنها همخوانی کنید. آواز خواندن علاوه بر اینکه باعث آرامش می شود بلکه به شما در یادگیری ریتم، stress و intonation کمک می‌کند. همچنین، از آنجا که شعر را از حفظ می‌خوانید می توانید بر روی تلفظتان تمرکز کنید.

 

- تند حرف زدن ممنوع

بسیاری از زبان‌آموزان تصور می‌کنند که برای اینکه روان صحبت کنند، باید سریع حرف بزنند. این تصور بشدت اشتباه می باشد. بیش از حد سریع حرف زدن عادت‌های بد شما در تلفظ کلمات انگلیسی را افزایش می دهد و باعث می‌شود شما پر استرس جلوه کنید. آهسته صحبت کردن به شما این فرصت را می‌دهد که روی حرف‌هایتان فکر کنید و این باعث می‌شود بتوانید روی تلفظ صحیح کلمات تمرکز کنید.

 

..:: تفاوت های حروف صدادار و بی صدا

در تعریفی ساده، حروف یا آواهای صدادار، به دسته ای از آواها گفته می شود که در زمان بیان آنها ما هوا را به صورت مستقیم از دهان خارج می کنیم و آن را متوقف نمی کنیم.
در واقع آواهای صدادار به واسطه عبور هوا از حنجره به وجود می آیند. مثلا به صورت کشیده آوای ” آ ” را بیان کنید و به نحوه ساخته شدنش توجه کنید.
حروف بی صدا حروفی هستند که به واسطه نحوه متوقف کردن هوا در دهان یا حنجره (یا گاهی تغییر مسیر هوا) ساخته می شوند. به همین دلیل به آنها حروف بی صدا می گویند.

 

..:: راه های کلی چگونگی صحبت با تلفظ صحیح در زبان انگلیسی

1. علاوه بر چک کردن کلمات جدید در دیکشنری تلفظ آنها را نیز چک کنید.
2. تماشا کردن فیلم و گوش کردن به آهنگ های مختلف با لهجه ها و تلفظ های آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین دیالوگ های مورد علاقه خود در فیلم ها و آهنگ ها را گوش داده و با تمرین آن ها، تلفظ خود را قوی کنید.
3. یکی از دوستانتان که به خوبی انگلیسی صحبت می کند را پیدا کنید و تا می توانید با او انگلیسی صحبت کنید.
4. ترس از درست تلفظ کردن و با لهجه غلیظ صحبت کردن را اصلا نداشته باشید.
5. صدای خود را ضبط کرده و چندین بار گوش کنید.
6. اضافه کردن تمام احساسات و لحن خود به متن اهمیت بسیار زیادی دارد.
7. گوش خود را همیشه برای شنیدن آماده کنید، همچنین گوش خود را برای آشنا کردن تلفظ ها، گویش ها و لهجه های مختلف آشنا کنید.
8. به استرس کلمات توجه زیادی داشته باشید.
 

جدیدترین ها

جدیدترین مطالب و مقالات انگلیسی

کلمات پرکننده یا فیلر (Filler) چه هستند؟ کلمات فیلر به همراه مثال

کلمات پرکننده یا فیلر (Filler) چه هستند؟ کلمات فیلر به همراه مثال

ادامه مطلب
چرا زبان انگلیسی بهترین و پرکاربردترین زبان دنیاست؟

چرا زبان انگلیسی بهترین و پرکاربردترین زبان دنیاست؟

ادامه مطلب
استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی: پتانسیل‌ها و چالش‌ها

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی: پتانسیل‌ها و چالش‌ها

ادامه مطلب
راهنمای عمومی و جامع آزمون تافل TOEFL و آیلتس IELTS

راهنمای عمومی و جامع آزمون تافل TOEFL و آیلتس IELTS

ادامه مطلب
جدیدترین ها

پربازدیدترین مطالب و مقالات انگلیسی

صد داستان کوتاه انگلیسی سطح مبتدی (ساده) تا پیشرفته با ترجمه فارسی

صد داستان کوتاه انگلیسی سطح مبتدی (ساده) تا پیشرفته با ترجمه فارسی

ادامه مطلب
ضرب المثل و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی با ترجمه فارسی

ضرب المثل و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی با ترجمه فارسی

ادامه مطلب
آموزش تضمینی زبان انگلیسی

آموزش تضمینی زبان انگلیسی

ادامه مطلب
آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی

ادامه مطلب
  1401-06-10
  آموزش زبان انگلیسی