لهجه امریکن و بریتیش در زبان انگلیسی

  1401-04-09
  آموزش زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی به یکی از مهمترین دغدغه‌های انسانها در این دوره تبدیل شده است. همه ما دوست داریم فیلم های انگلیسی و آمریکایی را بدون زیرنویس تماشا کنیم و متوجه شویم. همچنین می خواهیم به کشورهای مختلف سفر کنیم و بتوانیم با مردمان آن کشور صحبت کنیم و حرف های آنها را متوجه شویم. بنابراین مشاهده می‌شود که در سال های اخیر تعداد افرادی که به یادگیری زبان انگلیسی روی آورده اند به شدت افزایش پیدا کرده است. لذا یکی از مهمترین مواردی که در حوزه آموزش زبان انگلیسی با آن مواجه هستیم لهجه انگلیسی می باشد. همانطور که احتمالا می دانید دو لهجه مهم در حوزه آموزش زبان انگلیسی در کشور ایران وجود دارد، "لهجه امریکن و بریتیش". در این مقاله اهمیت دو لهجه امریکن و بریتیش را در زبان انگلیسی به شما توضیح میدهیم و همچنین راهکارهایی که می توانید با استفاده از آن تسلط خود به لهجه امریکن یا بریتیش را افزایش دهید به شما آموزش می دهیم.

در کشور خودمان نیز لهجه های مختلفی وجود دارد. هر لهجه ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و طبیعتاً کسانی که با یک لهجه خاص با یکدیگر صحبت میکنند حرف های همدیگر را بهتر متوجه می شوند. در زبان انگلیسی نیز در ایران همین اتفاق می افتد و لهجه های متفاوت و مختلف وجود دارند و افرادی که با لهجه ی یکسانی با یکدیگر صحبت میکنند حرف های یکدیگر را بهتر متوجه می شوند. اما یکی از مهمترین چالش هایی که در یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد چالش لهجه است، بریتیش یا امریکن.

یکی از سوالاتی که همواره در ذهن زبان‌آموزان وجود دارد این است که لهجه امریکن بهتر است یا بریتیش. کدام یک ساده تر است و کدام یک سخت تر است. کاربرد کدام یک بیشتر است. درصورت یادگیری هر یک از آنها در چه کشورهایی می توانیم به راحتی صحبت کنیم.

همه اینها مواردی هستند که در ابتدای یادگیری زبان انگلیسی می بایست با آن مواجه شوید و انتخاب خود را انجام دهید. البته ذکر این مورد الزامی است که شما هیچ موقع نمی توانید همانند یک فرد محلی که در کشور انگلستان یا آمریکا به دنیا آمده است انگلیسی صحبت کنید. همانطور که یک فردی که در کشور انگلستان و آمریکا به دنیا آمده حتی اگر بتواند به زبان فارسی مسلط شود نمی تواند به روانی شما که در این کشور به دنیا آمده و بزرگ شده اید فارسی صحبت کند و این طبیعی است.

بنابراین بحث ما در این مقاله تنها این است که چگونه می‌توان لهجه خود را به یکی از دو لهجه امریکن و بریتیش نزدیک کنید و تکنیک های مورد نظر برای فراگیری آن را یاد بگیرید.

 

همچنین بخوانید : آموزش زبان انگلیسی با موسیقی

 

لهجه امریکن و بریتیش در زبان انگلیسی ، آموزش زبان انگلیسی

 

 فهرست مطالب این مقاله:

- چرا تسلط بر لهجه انگلیسی الزامی است

- لهجه امریکن بهتر است یا بریتیش

- تفاوت بین لهجه بریتیش و امریکن در زبان انگلیسی

- لهجه امریکن بهتر است یا بریتیش

- راهکارهای یادگیری لهجه زبان انگلیسی

- کدام لهجه در آزمون های بین المللی مانند آیلتس و تافل بیشتر به درد ما می‌خورد

- سخن پایانی

 

..:: چرا تسلط بر لهجه انگلیسی الزامی است

لهجه همان شخصیت زبان انگلیسی است. هنگامی که با فردی به زبان انگلیسی صحبت می کنید اولین چیزی که طرف مقابل از شما درک میکند لهجه شماست. بنابراین اگر بتوانید با لهجه مناسب و یکپارچه صحبت کنید در واقع تسلط خود به زبان انگلیسی را نشان داده اید. در واقع داشتن لهجه مناسب و درست مهمترین فاکتور در صحبت کردن به زبان انگلیسی است. شما با صرف مدت زمان کمی نمی توانید به لهجه زبان انگلیسی تسلط پیدا کنید. یادگیری مناسب لهجه انگلیسی چه بریتیش و چه امریکن مستلزم صرف زمان بسیار زیادی است. اما اگر برای کسب این مهارت سخت تلاش کنید خواهید دید که شنوندگان، بهتر منظور شما را متوجه می شوند.

بنابراین در راستای یادگیری زبان انگلیسی باید درصدی از زمان خود را صرف یادگیری لهجه مناسب نمایید.

 

..:: لهجه امریکن بهتر است یا بریتیش

بریتیش و امریکن دو زبان رسمی زبان انگلیسی هستند. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد اگر به دنبال تقویت لهجه انگلیسی خود هستید قبل از هر چیزی بهتر است دو لهجه رسمی این زبان را بشناسید. افرادی که در کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان و آمریکا زندگی می‌کنند با لهجه های مختلفی صحبت می کنند. اما در نهایت دو لهجه رسمی و استاندارد در این زبان وجود دارد :

 

1- لهجه بریتیش در زبان انگلیسی:

لهجه بریتیش لهجه رسمی مردم کشور انگلستان است. مردم این کشور و تعدادی دیگر از کشورها با لهجه بریتیش صحبت می کنند. وقتی از رسمی بودن این لهجه صحبت می‌کنیم منظورمان این است که در محیط های اداری، دانشگاهی، مدرسه و غیره به این سبک صحبت می شود.

 

2- لهجه امریکن در زبان انگلیسی:

در کشور آمریکا زبان انگلیسی با لهجه های متفاوت و سبک خاص خودشان صحبت می‌شود. در واقع گذشت سالها و همینطور فاصله جغرافیایی زیاد بین کشور آمریکا و سایر کشورهای انگلیسی زبان باعث شده که لهجه امریکن تفاوت هایی با لهجه بریتیش داشته باشد.

در کشور آمریکا نیز لهجه امریکن به عنوان لهجه استاندارد و رسمی ثبت شده است. بدین معنی که در مدرسه، دانشگاه و ادارات با این سبک صحبت می‌شود.

 

..:: تفاوت بین لهجه بریتیش و امریکن در زبان انگلیسی

اگر به دنبال تقویت لهجه انگلیسی خود هستید قبل از هر چیزی باید تفاوت بین دو لهجه بریتیش و امریکن را بدانید. لهجه امریکن و بریتیش دارای تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر هستند. این تفاوت‌ها تا جایی پیش رفته که حتی در گرامر نیز تفاوت هایی بین این دو لهجه وجود دارد چه برسد به نحوه تلفظ کردن کلمات.

برای مثال به تعدادی از تفاوت های بین این دو لهجه در ادامه اشاره می کنیم:

1- در لهجه امریکن برای نشان دادن حروف صدادار از حروف کمتری استفاده میشود. بنابراین می‌توان گفت که این کلمه ها در لهجه امریکن کمی کوتاه تر نوشته میشوند. برای مثال در لهجه بریتیش کلمه Colour دارای ou پشت سر هم است و این در حالی است که در لهجه امریکن حرف u حذف شده و به صورت Color نوشته می شود. این قاعده در حالت کلی در رابطه با تمام کلمه هایی که دارای حرف o و u پشت سر هم هستند صادق است.

2- حرف r در لهجه بریتیش یا تلفظ نمی شود و یا بسیار خفیف تلفظ میشود. مخصوصا اگر این حرف در انتهای یک کلمه نوشته شود عملاً آن را تلفظ نمی کند.

3- بسیاری از معانی در این دو لهجه با استفاده از کلمات متفاوتی بیان می‌شوند. برای مثال در لهجه امریکن به آپارتمان می گویند Apartment و در لهجه بریتیش به آن میگویند Flat.

4- بین دو لهجه امریکن و بریتیش تفاوت‌هایی در گرامر وجود دارد. برای مثال در انگلیسی آمریکایی همیشه اسم های جمع با فعل های مفرد همراه می‌شوند اما در انگلیسی کشور انگلستان گاهی با فعل های جمع آورده می شود.

 

..:: لهجه امریکن بهتر است یا بریتیش

تاکنون به این سوال پاسخ درستی داده نشده است. در واقع همه چیز به خود شما بستگی دارد. در واقع بیشتر افرادی که در دنیا به زبان انگلیسی صحبت می کنند لهجه امریکن دارند. اما بسیاری نیز بر این باورند که لهجه بریتیش زیباتر و با اصالت تر است. در واقع انتخاب بین یکی از این دو لهجه به شرایط شما بستگی دارد. مثلا اگر قصد مهاجرت به کشور انگلستان را دارید بهتر است لهجه بریتیش را یاد بگیرید و اگر قصد مهاجرت به کشور آمریکا را دارید بهتر است لهجه امریکن را یاد بگیرید.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که شما نمی توانید هیچ لهجه انگلیسی را به طور کامل فراگیرید اما می توانید با تمرین و تکرار مهارت خود را در یکی از این دو لهجه افزایش دهید.

به قول بسیاری از افرادی که در انگلستان زندگی می کنند زبان انگلیسی در کشور آمریکا تغییر کرده و در کشور هند از بین رفته است. البته این حرف بدین معنی نیست که انگلیسی زبانان کشور انگلستان به هیچ وجه لهجه امریکن و یا لهجه ای که سایر کشورها مانند هند صحبت میکنند را قبول ندارد. اما با توجه به اینکه زبان انگلیسی از کشور انگلستان به جهانیان معرفی شده، بنابراین می توان نارضایتی آنان را در این زمینه درک کرد.

 

..:: راهکارهای یادگیری لهجه زبان انگلیسی

برای تسلط پیدا کردن به یک لهجه خاص در زبان انگلیسی روش های مختلف و متفاوتی وجود دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

1- صحبت کردن با افراد بومی با لهجه مورد نظر شما:

یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش ها برای یادگیری لهجه انگلیسی مناسب این است که با افرادی که صاحب آن لهجه هستند و در واقع افراد بومی محسوب می شوند صحبت کنید و یا به صحبت‌های آنها گوش دهید و یا سعی کنید آهنگ های خوانده شده با آن لهجه را گوش دهید.

برای مثال اگر در حال یادگیری لهجه بریتیش هستید و برای این کار در حال تماشای یک فیلم سینمایی هستید بهتر است که پس از شنیدن هر جمله فیلم مورد نظر را متوقف کرده و خودتان سعی کنید آن جمله را تکرار کنید. همچنین سعی کنید که صدای خود را ضبط کنید و سپس آن را گوش داده و اشتباهات خود را رفع کنید. ممکن است این کار در ابتدا کمی خسته کننده به نظر برسد اما واقعیت این است که بدون تمرین نمی‌توانید به مهارت مورد نظر دست پیدا کنید. همانطور که پیشتر نیز توضیح داده شد یکی از مهارت های مهم در روند آموزش زبان انگلیسی داشتن لهجه مناسب است.

همچنین در این راستا می توانید از پادکست هایی که برای تقویت لهجه زبان انگلیسی تهیه شده است را گوش دهید و با آن به تمرین بپردازید.

یکی از بهترین منابعی که میتوانید در راستای تقویت لهجه زبان انگلیسی از آن استفاده کنید گوش دادن به اخبار است. حتی اگر نتوانید به صورت زنده به اخبار گوش دهید می توانید تکه های ضبط شده از اخبار را در اینترنت پیدا کرده و به آنها گوش داده و به تمرین لهجه بپردازید.

اگر به دیدن سریال های خارجی علاقمند هستید با توجه به اینکه معمولاً سریال ها دارای اپیزود های متعددی هستند بنابراین می توانید برای مدت زمان زیادی مشغول یادگیری لهجه مورد نظر باشید.

البته هدف بعضی از سریال های زبان انگلیسی تولید شده، آموزش زبان انگلیسی می باشد و بنابراین اگر چنین سریال هایی را تهیه کنید می توانید در کنار یادگیری زبان انگلیسی لهجه خود را نیز تقویت کنید.

 

2- به تلفظ نوشته شده در دیکشنری دقت کنید:

بسیاری از افراد در هنگام پیدا کردن معنی یک کلمه در دیکشنری توجهی به تلفظ نوشته شده آن کلمه نمی کنند. در واقع این کار را کسل کننده و سخت می دانند و از آن گریزانند. این در حالی است که اگر مقداری از زمان خود را به یادگیری علائم مختلف موجود در دیکشنری اختصاص دهند میتوانند به راحتی تلفظ درست هر کلمه را متوجه شده و آن را به کار گیرند.

البته امروزه با توجه به رشد تکنولوژی بسیاری از نرم افزار ها قابلیت تلفظ درست کلمات را دارند. برای مثال اگر به وب‌سایت ترجمه گوگل به آدرس translate.google.com مراجعه نمایید می توانید کلمه مورد نظر خود را تایپ کرده و با زدن دکمه ای تلفظ آن را گوش دهید. همچنین میتوانید بیشتر از یک کلمه را بنویسید در واقع می توانید جمله یا جمله هایی را نوشته و از این نرم‌افزار بخواهید که آن را برای شما تلفظ کند.

 

3- به آهنگ کلمات و تکیه یا استرس دقت کنید

در زبان انگلیسی مفهومی به نام استرس یا تکیه وجود دارد که در حالت کلی یعنی کجای کلمه را با قدرت بیشتری تلفظ کنیم. گاهی اوقات استرس در ابتدایی کلمه، گاهی اوقات در اواسط کلمه و گاهی نیز در اواخر کلمه باید قرار داده شود. جالب است بدانید که اگر استرس به درستی قرار داده نشود ممکن است معنی کلمه را تا حدی تغییر دهد. به بیان دیگر می توان گفت باید لحن صحبت کردن ما با لهجه مورد نظر هماهنگی داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید لهجه مورد نظر را به درستی یاد بگیرید علاوه بر یادگیری آن باید به طرز بیان یا همان لحن نیز دقت کنید تا بتوانید همانند افراد بومی صحبت کنید.

 

..:: کدام لهجه در آزمون های بین المللی مانند آیلتس و تافل بیشتر به درد ما می‌خورد

واقعیت این است که لهجه و گویش شما در آزمون های بین المللی تاثیر زیادی ندارد. بنابراین بهتر است به جای اینکه زمان خود را صرف یادگیری لهجه بکنید بیشتر به طرز بیان جملات و رعایت قوانین موجود در آن بپردازید تا بتوانید نمره مورد نظر را در این آزمون ها کسب کنید.

البته باید بدانید که بخش صوتی آزمون آیلتس با لهجه بریتیش و بخش صوتی آزمون تافل با لهجه امریکن ارائه می شود.

 

..:: سخن پایانی

اگر این مقاله را به طور کامل مطالعه کرده باشید احتمالاً تاکنون متوجه شده اید که یادگیری لهجه امریکن و یا بریتیش کار بسیار دشواری است. بنابراین پیشنهاد آموزشگاه زبان انگلیسی چکاوک این است که به جای اینکه زمان زیادی را صرف یادگیری یکی از این دو لهجه نمایید به یادگیری اصولی زبان انگلیسی بپردازید. اینکه شما بتوانید کلمه مورد نظر را به درستی تلفظ کنید کافی است و لزوما نیازی نیست که همانند یک فرد بومی که در انگلستان و یا آمریکا زندگی می کند صحبت کنید.
البته در این آموزشگاه آموزش های لازم در این راستا به زبان آموزان داده می شود اما همانطور که در صفحه اصلی وب سایت توضیح داده شده، در این آموزشگاه تمام تلاش خود را می کنیم تا مبانی مختلف آموزش زبان انگلیسی را با اولویت بندی مناسب به زبان آموزان ارائه دهیم. لذا در این آموزشگاه برخلاف بسیاری از آموزش های دیگر ایرادی به زبان آموزان به دلیل نداشتن لهجه مناسب وارد نمی شود و در نهایت این کار باعث می‌شود تا زبان‌آموز بتواند بیشتر به مسائل بنیادی پرداخته و از پایه زبان انگلیسی را به درستی یاد بگیرد.

جدیدترین ها

جدیدترین مطالب و مقالات انگلیسی

کلمات پرکننده یا فیلر (Filler) چه هستند؟ کلمات فیلر به همراه مثال

کلمات پرکننده یا فیلر (Filler) چه هستند؟ کلمات فیلر به همراه مثال

ادامه مطلب
چرا زبان انگلیسی بهترین و پرکاربردترین زبان دنیاست؟

چرا زبان انگلیسی بهترین و پرکاربردترین زبان دنیاست؟

ادامه مطلب
استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی: پتانسیل‌ها و چالش‌ها

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی: پتانسیل‌ها و چالش‌ها

ادامه مطلب
راهنمای عمومی و جامع آزمون تافل TOEFL و آیلتس IELTS

راهنمای عمومی و جامع آزمون تافل TOEFL و آیلتس IELTS

ادامه مطلب
جدیدترین ها

پربازدیدترین مطالب و مقالات انگلیسی

صد داستان کوتاه انگلیسی سطح مبتدی (ساده) تا پیشرفته با ترجمه فارسی

صد داستان کوتاه انگلیسی سطح مبتدی (ساده) تا پیشرفته با ترجمه فارسی

ادامه مطلب
ضرب المثل و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی با ترجمه فارسی

ضرب المثل و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی با ترجمه فارسی

ادامه مطلب
آموزش تضمینی زبان انگلیسی

آموزش تضمینی زبان انگلیسی

ادامه مطلب
آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی

ادامه مطلب
  1401-04-09
  آموزش زبان انگلیسی