یادگیری مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

  1401-04-25
  آموزش زبان انگلیسی

 بسیاری از افراد، رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی را سخت و دشوار میدانند، حتی نوشتن به زبان مادری هم گاهی دشوار و سخت است.

افرادی که به تازگی شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده اند، اگر همه ی تمرکزشان را بر روی یادگیری لغات و گرامر انگلیسی بگذارند، باعث می شود مهارت رایتینگ (Writing) را فراموش کنند.

یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین کارها، نوشتن یا همان رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی است. افرادی که قصد مهاجرت یا تحصیل در مدارس، دانشگاه ها و حتی انجام پروژه های کاری را دارند، قطعا به این مهارت نیاز پیدا می کنند.

همچنین برای تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی به عنوان یک مهارت، همزمان نیاز به تقویت لیسنینگ (Listening) و ریدینگ (Reading) نیز هست.

ما در این مقاله سعی داریم به شما در تقویت مهارت رایتینگ (Writing) و چگونگی انجام آن  کمک کنیم.

 

یادگیری مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی ، آموزش زبان انگلیسی

 

 فهرست مطالب این مقاله:

- تاثیر فوق العاده ریدینگ (Reading) بر روی رایتینگ (Writing)

اهمیت تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

- چگونه رایتینگ (Writing) خود را به مهارت برسانیم؟

- روش های مهم و سریع برای تقویت و پیشرفت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

دو روش متفاوت برای تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

- استفاده از کلمات مترادف در متن

- مزایای نوشتن بر روی تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

- راه های کلی برای بهبود مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

 

تاثیر فوق العاده ریدینگ (Reading) بر روی رایتینگ (Writing)

مهارت رایتینگ (Writing) و ریدینگ (Reading) دو اصل مهم در یادگیری زبان انگلیسی هستند. شما هرچه بیشتر در ریدینگ (Reading) و خواندن مهارت بالایی داشته باشید به مرور زمان مهارت رایتینگ (Writing) هم تقویت کرده اید.

افرادی که در مهارت ریدینگ (Reading) عملکرد بالایی داشته باشند به کمک همان خواندن، با افزایش دایره لغات، املاء کلمات، گرامر و حتی نحوه ساختار جملات و قرار گیری نکات نگارشی، می توانند به بهبود مهارت رایتینگ (Writing) نیز کمک کنند.

مهارت رایتینگ (Writing) و ریدینگ (Reading) از مهارت هایی هستند که همراه با تقویت اسپیکینگ (Speaking) و لیسنینگ (Listening) بهبود پیدا می کند.

یعنی شما هرچه بیشتر بشنوید و بخوانید ،گوش شما بیشتر با ساختار های صحیح زبان انگلیسی آشنا می شود و چشم شما هم بیشتر با لغات و املا کلمات  رو به رو می شود و به تقویت نوشتن در زبان انگلیسی کمک می کند.

 

 اهمیت تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

یکی از دلایل تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی این است که به شما در یادگیری و تقویت مهارت های دیگر زبان انگلیسی مثل اسپیکینگ (Speaking)، لیسنینگ  (Listening) و ریدینگ (Reading) کمک زیادی می کند. یعنی شما وقتی می خواهید یک رایتینگ (Writing) خوب و حرفه ای داشته باشید به واسطه آن باید هم خوب بخوانید  و هم خوب بشنوید و نگاه کنید که به مرور زمان باعث تقویت گرامر و افزایش دایره لغات می شود.

مهارت رایتینگ (Writing) یکی از سه پایه اصلی آموزش زبان انگلیسی است.

 

همچنین بخوانید : لهجه امریکن و بریتیش در زبان انگلیسی

 

چگونه رایتینگ (Writing) خود را به مهارت برسانیم؟

 

1. دقت بالا

در نوشتن، دقت حرف اول را می زند. زمانی که شما شروع به نوشتن می کنید، قبل از نوشتن متن اصلی، در چرک نویس متن اولیه خود را می نویسید که در آخر با دقت زیادی شروع به پاک نویس کردن آن می کنید. این دقت بالا در زمان خواندن متن، خود باعث تقویت مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی می شود، چرا که با تصحیح املا کلمات، آن را در ذهن خود ثبت می کنید.

 

2. ساده شروع کردن در نوشتن

در قدم اول ساده شروع کنید. شما در طول روز به بهانه های مختلفی در حال نوشتن هستید. پیام هایی که در فضای مجازی می گذارید  یا با توجه به شغل خود، مدام در حال نوشتن هستید. اغلب در اواخر روز شروع به نوشتن اتفاقات روز مره در دفتر خود می کنید. پس نوشتن، مقدمه خاصی ندارد و لازم نیست حتما روزی ده ها صفحه بنویسید. همین ساده نوشتن و تمرین در طول روز به شما در تقویت مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی و عادت به آن کمک بسیاری می کند.

 

3. طرح کلی آن را قبل از نوشتن در ذهن بسپارید

قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، طرح کلی آن موضوع مورد نظر خود را در ذهن، دسته بندی کنید. یعنی ببینید از کدام قسمت باید شروع به نوشتن کنید، با این روش بدون استرس  و بدون از قلم افتادن کلمات، به راحتی بنویسید. استرس از قلم افتادن کلمات و جملات را نداشته باشید که بتوانید کلمات و جملات را به درستی و با خطای کمتر در متن قرار دهید تا اینکه متنی با ساختار درست تر و حرفه ای تری داشته باشید.

 

روش های مهم و سریع برای تقویت و پیشرفت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

 

1. افزایش دایره لغات

یکی از راه های تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی افزایش دایره لغات است. هرچه بیشتر لغات یاد بگیرید در نوشتن عملکرد بهتری خواهید داشت. فکر کنید در حین نوشتن برای اینکه بتوانید موضوع مورد نظر خود را بهتر بیان کنید باید از لغات بیشتری استفاده کنید تا منظور خود را به خواننده بهتر برسانید. یکی از بهترین روش های تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی افزایش دایره لغات است. سعی کنید هر روز کلمات جدیدی به دایره لغات خود اضافه کنید.

هرچه دایره لغات گسترده تر باشد، متن از تنوع بیشتری برخوردار خواهد بود.

افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی می تواند به یادگیری عبارات ترکیبی نیز کمک کند، که به شدت باعث تقویت یادگیری رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی می شود.

 

2. املاء واژگان انگلیسی

هرچقدر شما با املای واژگان طرف باشید و بیشتر املای واژگان را تمرین کنید، کلمات در ذهن شما بهتر ثبت می شود، هم دایره لغات خود را افزایش داده اید  و هم در رایتینگ (Writing) عملکرد بهتری پیدا می کنید.

 در زبان انگلیسی غلط املایی می تواند معنی جمله شما را تغییر دهد و همچنین مفهوم جمله را برای خواننده دشوار کند.

 

3. داشتن برنامه ریزی و نوشتن روزانه

هیچ چیز به اندازه برنامه ریزی و تمرین نوشتن به شما کمک نخواهد کرد. حتی شده روزی چند جمله بنویسید تا مهارت خود را در رایتینگ (Writing) تقویت کنید. مهارت در رایتینگ (Writing) فقط با نوشتن زیاد و تکرار و تمرین به دست می آید.

 

4. بازنویسی

یکی از تکنیک هایی که بسیار در تقویت مهارت رایتینگ به شما کمک می کند بازنویسی است.

اینکه شما بتوانید یک جمله، متن و یا هرچیزی که می شنوید و یا می خوانید را به شکل دیگری با استفاده از معنی و کلماتی که در ذهن خود دارید، در داستان و متن مورد نظر جایگزین کنید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

این تکنیک به شدت در تقویت مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی به شما کمک می کند.

یعنی شما در این تکنیک متن ها و یا فیلم هایی که می بینید را به زبان خودتان بازنویسی کنید.

 

5. استفاده از تصاویر در تقویت مهارت رایتینگ (Writing)

یکی دیگر از راه های تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی استفاده از تصاویر است .

مثلاً فرض کنید تصویری در روبروی شما قرار گرفته است. شما با استفاده از چیزهایی که از تصویر متوجه می شوید، به زبان خودتان شروع به نوشتن کنید و برداشت خود را از آن عکس بیان کنید .

این روش می تواند خیلی به شما کمک کند، یعنی شکل هایی که در تصویر می بینید، رنگ های مختلف و اشیای مختلف، هم باعث گسترش دایره لغات شما در زبان انگلیسی می شود و هم در تقویت مهارت رایتینگ (Writing) به شما کمک بسیاری می کند.

 

6. استفاده از شبکه مجازی و چت کردن بر روی رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

یک روش بسیار خوب و ساده در تقویت رایتینگ (Writing) زبان انگلیسی استفاده از شبکه های مجازی یا همان چت کردن روزانه است.

شما با استفاده از چت های روزانه که با دوستان و آشنایان خود دارید، متن هایی که می نویسید را انگلیسی تایپ کنید و یا در اینستاگرام، برداشت خود را از متن کپشن هایی که می بینید، بنویسید.

سعی کنید از کلمات جدیدی استفاده کنید و با دوستان خود مراوده انگلیسی داشته باشید. این روش  باعث می شود اشتباهات یکدیگر را بیان کنید، کلمات بهتر در ذهن شما ثبت شود و در تقویت رایتینگ هم تاثیر زیادی داشته باشد.

 

7. انواع مختلف قوانین در رایتینگ (Writing)

شما با دانستن  قوانین مرتبط در رایتینگ (Writing) می توانید مهارت رایتینگ (Writing) خود را تقویت کنید.

 وقتی با قوانینی مثل تعداد پاراگراف ها، ساختار متن، مقدمه ، بدنه، نتیجه گیری و چگونگی نوشتن آن آشنایی داشته باشید، هم نوشته خوبی خواهید داشت و هم مهارت رایتینگ (Writing) شما بهبود پیدا خواهد کرد.

 

8. خلاصه نویسی

اغلب، خلاصه نویسی برای افراد می تواند خسته کننده باشد. تکنیک خلاصه نویسی می تواند منجر به تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی شود.

داستان، فیلم، سخنرانی، مقاله، کتاب و هر منبعی که می شنوید یا می خوانید را با توجه به موضوع اصلی آن و کلمات مرتبط به موضوع اصلی شروع به نوشتن کنید و سپس بازخورد خود را با توجه به آنچه دریافت کرده اید بنویسید.

تکنیک خلاصه نویسی علاوه بر تقویت بازنویسی، به شما در تقویت ساختار متن نیز کمک می کند.

با استفاده از این تکنیک، مهارت زبانی خود را افزایش می دهید.

 

9. تاثیر حروف ربط در رایتینگ (Writing)

حروف ربط در متن باعث منسجم تر شدن متن و پیوستگی پارگراف ها می شود . همچنین باعث حفظ ارتباط موضوعی و معنایی در متن می شود.

این تکنیک به قوی تر شدن متن شما کمک زیادی می کند.

 

10. بیشتر به جزئیات بپردازید تا کلیات

وقتی می خواهید متنی را بنویسید ، سعی کنید از کلی گویی پرهیز کنید و به جزئیات موضوع مورد نظر بپردازید. با استفاده از جزئیات، شما مجبور به تولید لغات و جملات جدید می شوید و متن قوی تر و بهتری تولید می کنید.

به واسطه آن هم دایره لغات خود را افزایش داده اید و هم ذهن خود را خلاق تر می کنید که باعث ایجاد  جملات زیادی در متن می شود.

و این موضوع به تقویت مهارت رایتینگ (Writing) کمک بسیار زیادی می کند.

 

11. نوشتن انشاء

موضوعی را انتخاب کنید. افکار و عقاید و هرچه در ذهن دارید را بر روی کاغذ به صورت انگلیسی بنویسید.

موضوع مهم نیست. لغات جدیدی که در متن به کار می برید مهم است. هربار با توجه به موضوعی که انتخاب کرده اید لغات جدید و بیشتری به کار ببرید و از کلمات تکراری استفاده نکنید.

تکرار این تکنیک هم باعث تقویت زبان انگلیسی و هم تقویت مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی می شود. زمانی که  این لغات جدید را در متن خود می آورید باعث ثبت آن در ذهن می شود و درصد فراموشی آن را کاهش می دهد.

و همچنین این موضوع باعث خلق جملات جدید می شود که برای تقویت زبان انگلیسی بسیار موثر است..

 

12. خاطره نویسی روزانه

خاطرات روزانه خود را به زبان انگلیسی بنویسید.

این روش بسیار در یادگیری آموزش زبان انگلیسی و تقویت مهارت رایتینگ (Writing) مفید است. اینکه هرچیزی که هست را بنویسید،( موضوع  فرقی نمی کند) زبان انگلیسی شما را تقویت می کند.

 

13. استفاده از دیکشنری در تقویت رایتینگ (Writing)

استفاده از دیکشنری یکی دیگر از راههای بهبود تقویت رایتینگ (Writing) است. برای مثال  می توانید برای پیدا کردن معانی کلماتی که آن ها را نمی دانید یا برای دانستن مترادف کلمات، از دیکشنری استفاده کنید.

دیکشنری بسیار به شما در زمینه تقویت رایتینگ (Writing) کمک می کند.

زمانی که شروع  به پیدا کردن کلمات در دیکشنری می کنید، لغات بهتر در ذهن شما ثبت شده  و درصد فراموشی آن کاهش پیدا می کند.

 

14. دیدن برنامه های انگلیسی و نت برداری

فیلم و یا مستند انگلیسی ببینید. هنگامی که فیلم و یا مستند مربوطه را تماشا کردید، برداشت خود را درباره آن بنویسید و این کار باعث تقویت مهارت رایتینگ (Writing) شما می شود.

 نکات کلیدی یا دیالوگ های کلیدی  را بنویسید و شروع به نت برداری کنید .

این روش بسیار باعث تقویت مهارت رایتینگ (Writing) و همچنین باعث منسجم تر شدن نوشته های شما می شود.

 

15. ویرایش متن و خواندن دوباره متن

بعد از تمام شدن متن، لازم است که مجددا نوشته خود را ادیت یا ویرایش کنید.

زمانی که شروع به خواندن می کنید، ممکن است اشتباهات گرامری یا غلط املائی مشاهده کنید. اگر غلط املایی یا غلط گرامری دارید، آن را ویرایش کنید. بهترین راه تقویت مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی، ویرایش کردن  متن یا جملات است.

فرض کنید هنگام خواندن متن اشتباهاتی از قبیل گرامر یا لغت پیدا می کنید. با ویرایش کردن این اشتباهات، آن ها را بهتر در ذهن خود ثبت می نمائید.

 این تکنیک در تقویت مهارت رایتینگ (Writing) کمک بسیار زیادی می کند.

همچنین این موضوع باعث افزایش دایره لغات و تقویت گرامر در زبان انگلیسی می شود.

 اما زمانی که متن را مطالعه نکنید و به اشکالات خود توجهی نکنید،  در مهارت رایتینگ (Writing)  بهبود قابل توجهی مشاهده نمی کنید.

ویرایش بخش مهمی است که باید به آن توجه کنید.

 

 دو روش متفاوت برای تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

 

Mind Map:  داشتن نقشه ذهنی در رایتینگ (Writing)

در نقشه ذهنی موضوعی که انتخاب می کنید شامل مقدمه، بدنه و بند نتیجه گیری پایانی می شود. با توجه به موضوعی که انتخاب می کنید، شروع به شاخ و برگ دادن آن نمائید.

در نهایت، باید مانند نقشه زیر عمل کنید.

حال با توجه به موضوع اصلی تمام کلماتی که در ذهنتان دارید، در کاغذ بنویسید.

 فرض کنید موضوع اصلی شما در مورد فصل بهار است.

بهار را در میانه برگه بنویسید، حال با توجه به آنچه از ذهنتان درباره بهار میگذرد اطراف آن بنویسید. با شنیدن فصل بهار چه چیزهایی از ذهنتان خطور می کند؟ همان را شروع به نوشتن کنید.

 متن در زبان انگلیسی شامل مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری است.

برای طولانی شدن متن خود باید تعداد پاراگراف های بخش بدنه را افزایش دهید.

مثال: برای موضوع فصل بهار سه شاخه انتخاب کنید، خوراکی های فصل بهار، آب و هوا و طبیعت آن.

 حال هر کدام از این موضوعات  را در یک یا دو پاراگراف توضیح دهید .

برای هر کدام از این شاخه ها زیر شاخه هایی را اضافه کنید.

 

Outline: نوشتن طرح کلی راجب موضوع مورد نظر در رایتینگ (Writing)

روش طرح کلی، ظاهر حرفه ای تری نسبت به نقشه ذهنی دارد.

شما بدون هیچ ترتیب خاصی هرآنچه از ذهن شما میگذرد را یادداشت می کنید.

اما در روش طرح کلی، به علت فضای بیشتری که دارید، می توانید جزئیات بیشتری را هم بنویسید. در این روش موضوعی که انتخاب می کنید سه شاخه اصلی دارد.

این سه شاخه، هر کدام زیر شاخه های مرتبط با خود را دارند.

شما یک برنامه خیلی منظم برای به تصویر کشیدن ایده های خود دارید. حال، ایده هایی که نوشته بودید را تبدیل به متن کردید. نتیجه نهایی شما  روان تر، منظم تر، منسجم تر و حرفه ای تر خواهد بود.

 

استفاده از کلمات مترادف در متن

در متن خود از کلمات تکراری استفاده نکنید. می توانید به جای کلمات مورد نظر از مترادف آن ها استفاده کنید. این کار باعث افزایش دایره لغات شما نیز می شود.

 

مزایای نوشتن بر روی تقویت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

مزایای زیادی را می توان نام برد.

ابتدا باعث افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی می شود .

کسانی که قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی را دارند، رزمه خود را باید به زبان انگلیسی تایپ و ارسال نمایند.

 در نهایت این روش باعث تقویت آموزش زبان انگلیسی و هم رایتینگ (Writing) می شود.

با معنی ها و مترادف کلمات آشنا می شوید. هرچه با معنی کلمات بیشتر آشنا باشید می توانید به راحتی متن های انگلیسی را نیز بخوانید ، همچنین تاثیر زیادی در تقویت مهارت ریدینگ (Reading) دارد .

 زمانی که شما بر نوشتن مسلط باشید ، فیلم هایی که تماشا می کنید یا صحبت هایی که با دوستان خود انجام می دهید،باعث تقویت اسپیکینگ (Speaking) نیز می شود.

 

راه های کلی برای بهبود مهارت رایتینگ (Writing) در زبان انگلیسی

  • با روش های مختلف نوشتن و همچنین انواع متن  آشنا می شوید .
  • قسمت های مختلف نوشتن را جداگانه تمرین کنید. یعنی هرکدام از قسمت های مقدمه ،بدنه اصلی متن و جمع بندی پایانی را هرکدام جدا از هم بنویسید و تمرین کنید.
  • مطالعه کردن مطالب مختلف انگلیسی به قوی تر شدن مهارت رایتینگ (Writing) کمک بسیاری می کند.
  • قبل از نوشتن راجع به موضوع مورد نظر تحقیق کنید تا با لغات و ایده های جدید رو به رو شوید که هم دایره لغات را افزایش دهید و هم بر روی مهارت رایتینگ (Writing) خود کار کنید.
  • قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید راجع به موضوع فکر کنید و موضوع اصلی متن و ایده های هر پارگراف را بنویسید.
  • بعد از نوشتن و تمام شدن، متن خود را چند بار مطالعه کرده و آن را ویرایش کنید که هم با املای واژگان  آشنایی بیشتری پیدا کنید و هم به تقویت رایتینگ (Writing) خود در زبان انگلیسی کمک کنید.
  • در آخر برای گرفتن بازخورد، از یکی از دوستان خود که سطح زبانی خوب و قابل قبولی دارد کمک بگیرید تا اگر پیشنهاد یا نکاتی دارد به شما گوشزد کند که بسیار می تواند به تقویت رایتینگ (Writing) شما در زبان انگلیسی کمک نماید.

 

جدیدترین ها

جدیدترین مطالب و مقالات انگلیسی

کلمات پرکننده یا فیلر (Filler) چه هستند؟ کلمات فیلر به همراه مثال

کلمات پرکننده یا فیلر (Filler) چه هستند؟ کلمات فیلر به همراه مثال

ادامه مطلب
چرا زبان انگلیسی بهترین و پرکاربردترین زبان دنیاست؟

چرا زبان انگلیسی بهترین و پرکاربردترین زبان دنیاست؟

ادامه مطلب
استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی: پتانسیل‌ها و چالش‌ها

استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی: پتانسیل‌ها و چالش‌ها

ادامه مطلب
راهنمای عمومی و جامع آزمون تافل TOEFL و آیلتس IELTS

راهنمای عمومی و جامع آزمون تافل TOEFL و آیلتس IELTS

ادامه مطلب
جدیدترین ها

پربازدیدترین مطالب و مقالات انگلیسی

صد داستان کوتاه انگلیسی سطح مبتدی (ساده) تا پیشرفته با ترجمه فارسی

صد داستان کوتاه انگلیسی سطح مبتدی (ساده) تا پیشرفته با ترجمه فارسی

ادامه مطلب
ضرب المثل و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی با ترجمه فارسی

ضرب المثل و اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی با ترجمه فارسی

ادامه مطلب
آموزش تضمینی زبان انگلیسی

آموزش تضمینی زبان انگلیسی

ادامه مطلب
آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی

ادامه مطلب
  1401-04-25
  آموزش زبان انگلیسی